Db
Bostäder
  Felanmälan 
  Kontakta oss 
  Bostadsansökan 
  Om Företaget 
  Hus 
  Boendefrågor 
  HG Ansvar 
  Hyresledigt 
 Kontakta oss
Ansvar Den hyresgäst som står skriven på kontraktet ansvarar för lägenheten och för övriga som bor i eller besöker lägenheten. Ni ansvarar för att hyresvärden har rätt mailadress och telefonnummer till er. Meddela oss om eventuella ändringar. Vi skickar viktig information via mail, det är ert ansvar att ta del av den.

Hemförsäkring Hyresgästen ska teckna en hemförsäkring. En hemförsäkring innebär att hyresgästen kan få ersättning vid till exempel vattenläckor, skador, stöld eller brand i lägenheten. Den som har försörjningsstöd kan ansöka om bistånd till hemförsäkring.

När du bor Hyresgästen ansvarar för att lägenheten hålls i gott skick. Du som har uteplats / balkong ansvarar för att denna hålls efter. Dvs. rensa rabatter-, ogräs mellan plattor, om gräsplätt / häck finns ska denna klippas regelbundet under säsong mm.

Sophantering Sortera ditt avfall så att så mycket som möjligt återvinns. Tidningar, hårdplast-, metall-, glas- och papp/kartongavfall lämnas vid återvinningsplats. Grovsopor lämnas till sortergård, inga grovsopor får ställas i allmänna utrymmen. Miljöfarligt avfall som färgrester, lösningsmedel och batterier får aldrig slängas tillsammans med övrigt avfall. Miljöfarligt avfall lämnas på miljöstation.

Av brandtekniska skäl är det inte tillåtet att förvara, inte ens kortare stunder, cyklar, mopeder, barnvagnar, möbler (dörrmatta, skoställ) eller annat brännbart gods i trapphus eller i källar-/ vindsgångar. Detta för att förenkla vid eventuell utrymning samt för att räddningstjänsten lätt ska kunna ta sig fram. Dörrar till källare och vind ska alltid hållas låsta. I vind- samt källarförråd får inga brandfarliga varor såsom exempelvis gasol, T-röd och bensin förvaras.

Skötsel i lägenheten
• Den som orsakar skador i lägenheten blir ersättningsskyldig.
• Hyresgästen ska se till att avloppen inte täpps igen och att alla kranar är täta. Därför ska golvbrunnen och vattenlås rengöras med jämna mellanrum.
• Spola endast ner toalettpapper i toaletten. Tidningspapper, blöjor, bomullspinnar, tamponger, bindor och annat orsakar stopp i avloppet.
• Det är viktigt att badrummet regelbundet vädras. För att undvika problem med mögel lämna alltid dörren öppen när toaletten inte används.
• Egen inkoppling av duschslang från kranen vid handfatet är förbjudet.
• Vattenkranar ska stängas efter användning. Undvik att spola vatten på nätterna mellan klockan 22.00-06.00.
• Golv och golvmattor ska vårdas. Linoleummattor ska torkas med väl urvriden trasa – använd endast milt diskmedel.
• Tvätta spis och fläkt regelbundet. Ugn och fettfilter ska rengöras minst fyra gånger per år. Använd kastruller med plan botten. Dåliga kastruller kan medföra att spisplattan spricker.
• Använd befintliga hål i väggar och tak. Extra hål kan medföra ommålning/ omtapetsering vid utflytt till en hög kostnad.
• Byt batteri och kontrollera brandvarnaren 1 ggr per år.
• Säkringar, lysrör och lampor ansvarar du för att byta själv.
• Sängen ska ha en gavel så att det inte blir fettfläckar på väggen.

Trivselfrågor/Störningar Det är aldrig tillåtet att störa grannarna. Undvik oväsen mellan klockan 22.00-06.00. Hyresgästen ansvarar för besökande gäster. Den som orsakar en störning blir skyldig att betala ersättning för utryckningen. Ifall det är lugnt vid ankomst kommer anmälaren att debiteras. Upprepade störningar kan leda till uppsägning av hyreskontraktet.